Partner serwisu
Biznes i przemysł

Embraer rezygnuje z projektu turbośmigłowca nowej generacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Brazylijski Embraer oficjalnie zakończył prace nad długo analizowanym programem nowego turbośmigłowca o pojemności 70–90 miejsc. Decyzję o definitywnym anulowaniu projektu potwierdził prezes firmy Francisco Gomes Neto podczas prezentacji wyników finansowych za trzeci kwartał tego roku.

- Inicjatywa dotycząca turbośmigłowca została przez nas anulowana. Nie mamy obecnie żadnego projektu ani planu w tym kierunku. To nie jest zawieszenie projektu, on został przez nas zakończony – powiedział Gomes Neto podczas prezentacji wyników za III kw. tego roku.

Ambitny plan, który nie doczekał realizacji

Embraer od kilku lat rozważał stworzenie nowego samolotu turbośmigłowego, który miałby ożywić ten segment rynku. W klasie 70–90 miejsc wciąż dominują konstrukcje ATR – jedynego zachodniego producenta wciąż aktywnie oferującego tego typu maszyny.

W 2020 r. Embraer zaprezentował pierwsze wizualizacje koncepcyjnego samolotu z silnikami umieszczonymi na skrzydłach (pisaliśmy o tym w artykule „Embraer prezentuje grafiki nowego samolotu turbośmigłowego. Dostawa w 2027 r.?”), a rok później – zmodyfikowaną wersję z jednostkami napędowymi przeniesionymi na tył kadłuba (artykuł „Embraer modyfikuje koncepcję nowego samolotu turbośmigłowego"). Mimo dużego zainteresowania branży, firma nigdy nie ogłosiła rozpoczęcia faktycznych prac rozwojowych. Powodem był brak odpowiednich propozycji ze strony producentów silników, którzy nie byli w stanie dostarczyć nowoczesnej turbiny nowej generacji.

W 2023 r. szef działu lotnictwa komercyjnego Embraera, Arjan Meijer, określił projekt jako „głęboko zamrożony”. Teraz wiadomo, że projekt nie wróci już do planów firmy.

Nowe kierunki i technologie

Choć Embraer definitywnie kończy przygodę z koncepcją nowego turbośmigłowca, przedsiębiorstwo nie zamierza rezygnować z innowacji. Gomes Neto podkreśla, że firma myśli o przyszłości w perspektywie ponad pięciu, a nawet dziesięciu lat. - Inwestujemy w nowe technologie, aby przygotować się na kolejne produkty. Nowe konstrukcje mogą obejmować zarówno większe, jak i mniejsze samoloty niż obecny E195-E2. Rozważamy też rozwiązania oparte na napędzie elektrycznym lub hybrydowym, w segmencie maszyn średniej wielkości – zapowiedział.

Prezes Embraera nie ujawnił harmonogramu ewentualnych nowych projektów, zaznaczając jedynie, że firma „będzie gotowa podjąć decyzję, gdy nadejdzie odpowiedni moment”.

Silne portfolio zamówień daje stabilność

Embraer pozostaje jednak w dobrej kondycji finansowej. Według danych z końca października, portfel zamówień producenta obejmował 490 samolotów z rodziny E-Jet, o łącznej wartości 15,2 miliarda dolarów – co oznacza wzrost o 37 proc. w skali roku. - Ten solidny zapas zamówień zapewni bardzo istotny wzrost firmy w ciągu najbliższych pięciu lat – dodał Gomes Neto.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszy gaśniczy H160 dla strażaków z Hiroszimy

Biznes i przemysł

Pierwszy gaśniczy H160 dla strażaków z Hiroszimy

Piotr Bożyk 05 listopada 2025

Indonezja odebrała pierwszego airbusa A400M

Biznes i przemysł

Indonezja odebrała pierwszego airbusa A400M

Piotr Bożyk 04 listopada 2025

A321XLR na transatlantykach? Kurs „pod prąd” Delta Air Lines

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Embraer: Cła mogą wywołać anulacje zamówień

Biznes i przemysł

Embraer: Cła mogą wywołać anulacje zamówień

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Embraer: W Q3 rekordowy portfel zamówień całej grupy

Biznes i przemysł

Embraer: W Q3 rekordowy portfel zamówień całej grupy

Piotr Bożyk 21 października 2025

Szwecja podpisała kontrakt na cztery embraery C-390

Biznes i przemysł

Szwecja podpisała kontrakt na cztery embraery C-390

Piotr Bożyk 06 października 2025

Pozostałe z wątku:

Pierwszy gaśniczy H160 dla strażaków z Hiroszimy

Biznes i przemysł

Pierwszy gaśniczy H160 dla strażaków z Hiroszimy

Piotr Bożyk 05 listopada 2025

Indonezja odebrała pierwszego airbusa A400M

Biznes i przemysł

Indonezja odebrała pierwszego airbusa A400M

Piotr Bożyk 04 listopada 2025

A321XLR na transatlantykach? Kurs „pod prąd” Delta Air Lines

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Embraer: Cła mogą wywołać anulacje zamówień

Biznes i przemysł

Embraer: Cła mogą wywołać anulacje zamówień

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Embraer: W Q3 rekordowy portfel zamówień całej grupy

Biznes i przemysł

Embraer: W Q3 rekordowy portfel zamówień całej grupy

Piotr Bożyk 21 października 2025

Szwecja podpisała kontrakt na cztery embraery C-390

Biznes i przemysł

Szwecja podpisała kontrakt na cztery embraery C-390

Piotr Bożyk 06 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij